خدمات مجالس و تشریفات عروسی زاکرو

خدمات مجالس و تشریفات عروسی زاکرو

خدمات مجالس و تشریفات عروسی زاکرو

خدمات مجالس و تشریفات عروسی زاکرو

طرز تزیین سفره عقد

امروزه هنوز بسیاری از سنت‌های دیرین عروسی ایرانی همچنان پابرجا مانده‌است و هرچند که تشریفاتی باشند

لوازم لازم سفره عقد

لوازم لازم سفره عقد

لوازم لازم سفره عقد

سفره عقد در ایران سابقه طولانی دارد و رفته رفته دارد رنگ و بوی مدرن به خود می گیرد اما استفاده از وسایل مورد نیازش همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

امروز با نحوه  تزیین سفره عقد و اجزای اون در خدمت شما دوستهای خوبم هستم و سعی میکنم با این آموزش برای چیدن  سفره عقد و تک تک اجزا سفره بهتون کمک کنم. خیلی از ماها دوست داریم سفره عقدمون رو خودمون وبا هنر و سلیقه خودمون بچینیم، با این حال دلمون نمیخواد سفره عقدی که میچینیم چیزی کم و کسر داشته باشه. آموزش تزیین سفره عقد امروز کمک میکنه که یکی از زیباترین و جدیدترین سفره عقد ها رو بچنیم. همراهم باشید.

وسایل لازم برای سفره :

قرآن کریم / آینه و شمعدان / جا نماز / نبات / نقل / سکه / تخم مرغ / گردو / نان و پنیر سبزی / گل / شیرینی / میوه / عسل /  جا حلقه ای / اسپند / کله قند / ادویه / برنج / گندم / نمک / ترمه

سفره عقد سنتی

برای چیدمان این نوع سفره بهتر است از ظروف سنتی استفاده کرد؛ ظروفی که یا خود قدیمی بوده یا ظروف جدیدی است که جنس و نمای آنها ذهنیت بیننده را به گذشته و سنت های پیشین سوق دهد. استفاده از ترمه، حنا، گندم، برنج و ظروف نقره، مسی یا سفالی و… اجتناب ناپذیر است.

در چیدمان این سبک از اختلاف سطح زیاد استفاده نمی شود و معمولا به شکل همسطح یا با اختلاف سطوح کمتر چیده می شود.

لوازم لازم سفره عقد

لوازم لازم سفره عقد

استفاده از ترمه یا پارچه های سوزن دوزی و… نقش مهمی دارد و گاهی برای سفره زیر وسایل به شکل یکدست از این گونه پارچه ها استفاده می شود حتی می توان به جای پارچه زیر وسایل ازمقدار زیادی گندم یا برنج استفاده کرد و آنها را به شکل یکدست روی زمین به شکل دلخواه پخش کرد و وسایل را روی آن چید که کار پرزحمتی است.

رنگ هایی که در سفره های سنتی بیشتر به چشم می خورد، رنگ آبی فیروزه ای، قرمز، کرم و قهوه ای است که بنا به سلیقه خود می توانید از این رنگ ها با طیف های تند یا ملایم تر استفاده کنید.

لوازم لازم سفره عقد

لوازم لازم سفره عقد

گل آرایی و استفاده از گل طبیعی سفره شما را زیباتر می کند، ولی در این سبک نیاز به استفاده زیاد از گل نخواهید داشت، چرا که در این سبک بنا بر بیشتر دیده شدن اجزا و وسایل سفره عقد است که البته رنگ و نوع گل ها نیز باید با سفره شما هماهنگی و سنخیت داشته باشد. استفاده از دیوان حافظ در داخل سفره سنتی نیز مناسب است.

منبع : خدمات مجالس

برگزاری مراسم عقد مدرن ایرانی

مراسم عقد رسم و رسوماتی دارد که در گذشته مراسم عقد به صورت زیر بود خطبه ی عقد توسط عاقد در حضور بزرگان مدعو در مراسم و در سکوت میهمانان خوانده می شود و بعد از امضای تعهدات مشترک عروس و داماد حلقه ی ازدواج را در دست یکدیگر کرده و سپس عسل در دهان هم می گذارند در ادامه عقد مدرن را توضیح می دهیم.

برگزاری مراسم عقد مدرن

برگزاری مراسم عقد مدرن

برگزاری مراسم عقد مدرن

امروزه عقد ها هم به صورت مدرن برگزار شده و هم سنتی صورت می پذیرد اکنون عقد های مدرن بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد و جلوه ی خاصی نیز دارد در این مقاله می خواهیم روش های برگزاری عقد به صورت مدرن را بیان کنیم.

امروزه ابتدا عروس و داماد هر کدام با یک قطعه عکس و شناسنامه هایشان به دفتر ثبت ازدواج مراجعه می کنند تا در آن جا نامه ای برای انجام آزمایشات پزشکی قبل از ازدواج شامل( ایدز ، هپاتیت ، تالاسمی و …) و شرکت در کلاس های توجیهی بهداشت و تنظیم خانواده صادر شود.بعد از انجام آزمایش عروس و داماد با در دست داشتن نتیجه آزمایش و شناسنامه های خود هم چنین دو شاهد مرد بالای هجده سال به همراه پدر عروس خانم می توانند برای عقد اقدام کنند . اگر بخواهند می توانند دو باره به دفتر ثبت ازدواج مراجعه کنند تا همان جا به عقد یکدیگر در بیایند که این حالت هزینه ی کم تری خواهد داشت . اما قطعا اقوام درجه ی یک می توانند هنگام عقد حضور داشته باشند. اگر هم دوست داشته باشند که مراسم را در خانه ی پدر عروس و یا در یک میهمانی برگزار کنند ، می توانند عاقد را به محل عقد دعوت کنند.

خطبه ی عقد توسط عاقد در حضور بزرگان مدعو در مراسم و در سکوت میهمانان خوانده می شود و بعد از امضای تعهدات مشترک عروس و داماد حلقه ی ازدواج را در دست یکدیگر کرده و سپس عسل در دهان هم می گذارند . پس از آن خانواده ی داماد هدیه ی عروس خانم را می دهند و خانواده ی عروس نیز به آقای داماد هدیه ای می دهند. سپس اقوام و آشنایان حاضر در مراسم عقد برای پیشکش کردن هدایایشان نزد عروس و داماد می ایند. معمولا هدایای مراسم عقد را سکه های طلا ، پول و جواهرات زینتی تشکیل می دهند که البته عروس و داماد بهتر است این هدایا را با رضایت یکدیگر و در جهت بهبود آینده ی زندگی خود استفاده کنند. بعد از مراسم عقد عروس و داماد وارد مرحله ی دیگری می شوند که عروسی نام دارد و میهمانانی که نسبت دورتری دارند در آن جا منتظر آن ها هستند. البته مراسم عروسی می تواند مدتی بعد از عقد نیز برگزار شود و معمولا در هتل ها ، تالارهای پذیرایی ، منازل و باغ ها برگزار می شود و معمولا مجلس میهمانان با رقص و پایکوبی ، شادی و خوش حالی خود را نسبت به مراسم ازدواج عروس وداماد ابراز می کنند و با شربت ، چای ، شیرینی و میوه و گاهی آجیل از آن های پذیرایی می شود . شب هنگام و بعد از شامی مناسب خواهر عروس یا داماد چاقوی کیک را برای داماد می برد و از او هدیه ای در قبال آن دریافت می کند که این هدیه معمولا پول است. سپس کیک را بین میهمانان تقسیم و از آن ها پذیرایی می کنند . مراسم عروسی در قدیم بین سه تا هفت روز طول می کشیده است که این رسم هنوز در بعضی از نقاط ایران مرسوم است. بعد از مراسم عروسی تعدادی از میهمانان که رابطه ی نزدیکی با عروس و داماد دارند عروس و داماد را تا خانه شان همراهی می کنند و دست آن ها را در دست یکدیگر گذاشته و به داخل خانه شان می فرستند و میهمانان نیز به خانه هاشان برمیگردند.

امروزه شرکت ها و یا افراد مختلفی وجود دارند که کارشان تهیه و تزئین سفره ی عقد است و هنگامی که به آن ها مراجعه کنید می توانید نمونه کارهاشان را در آلبوم هایی ببینید. تنوع سفره ی عقد معمولا به ظروف و رنگ تزئینات به کار برده شده در سفره می باشد . مثلا ظروف عقد می توانند از سفال ، نقره ، کریستال ، آنتیک ، پلی استر و … باشد و می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد. هزینه و مدل سفره ی عقد کاملا به سلیقه و بودجه ی زوج بستگی دارد . اگر سبک سنتی را بیشتر می پسندید می توانید سفره ی عقد خود را از جنس ترمه با ظروف نقره سفارش دهید که معمولا گران ترین سفره ها همین سفره های سنتی می باشد . اما اگر سبک مدرن را بیش تر می پسندید می توانید سفره ای از جنس تورهای رنگی و یا ساتن به همراه ظروف کریستال و … را سفارش دهید. ظمنا هر چه گل آرایی سفره عقد را بیشتر کنید هزینه ی سفره عقد تان افزایش می یابد اما زیبایی آن چندین برابر خواهد بود .در حال حاضر استفاده از شمع های فانتزی و گل های طبیعی و مصنوعی در تزئین هر چه زیبا تر سفره بسیار نقش پررنگی را پیدا کرده است .

هنگام سفارش سفره ی عقد و یا درست کردن و چیدن آن به یک موضوع توجه کنید : سفره ی عقد نباید خیلی شلوغ باشد که هیج چیز حتی عروس در آن جلوه نکند و نباید خیلی خلوت باشد که خالی از شکوه به نظر برسد.

اگر به فکر پایین آوردن هزینه ی ازدواج تان هستید یکی از راه های آن استفاده از هنر خودتان برای سفره ی عقد است.

در  قدیم سفره ی عقد توسط خانواده ی عروس و داماد چیده می شد . بدین ترتیب که وسایل سفره ی عقد توسط خانواده ی داماد خریده می شد و در مراسم بله بران به منزل عروس برده می شد سپس خانواده ی عروس در روز عقد سفره را می چیدند.

در تهیه و چیدن سفره ی عقد توسط خودتان ممکن است کمی دردسر داشته باشید ولی از چند لحاظ به نفع تان است:

1- مقرون به صرفه است .

2- کاملا با سلیقه ی خودتان هماهنگ است.

3-هنر دست خودتان است.

4-تجربه ی چیدن آن به عنوان یک خاطره ی خوش تا آخر عمر همراه تان می ماند.

5-لذتی که در چیدن سفره ی عقد است در سفارش آن نیست.

6-خنچه ی عقد تان را می توانید در سفره های نوروز استفاده کنید و یا آن را یادگاری نگاه دارید.

برای چیدن سفره ی عقد حتما باید از چند نفر از دوستان یا اقوام نزدیک تان کمک بگیرید. بدین ترتیب هم زحمت شما کم می شود و هم دوستان تان را در شادی خود شریک کرده اید. قبل از این که اقدام به خرید یا چیدن وسایل سفره کنید ، حتما چند عکس از سفره ی عقد مختلف ببینیند تا به جزئیات آن آشنا شوید. برای گل آرایی سفره ی عقد هم نگران نباشید شما می توانید دو عدد سبد گل به گلفروشی سفارش دهید و آن ها را در دو طرف سفره بگذارید. برای زیبا تر کردن سفره تان به جز گل از شمع هم حتما استفاده کنید. می توانید تعداد زیادی شمع های وارمر که هزینه خیلی کمی دارند هم در سرتاسر سفره بگذارید و آن ها را موقع شروع مراسم روشن کنید و در عکس و فیلم هایتان جلوه ی زیبایی به سفره شما خواهند بخشید.

لطفا در گذاشتن شمع ها در سفره عقد دقت نمایید که در مسیر رفت و آمد میهمانان و نزدیک عروس و داماد نباشد که کسی دچار مشکل نشود. سعی کنید تمام چیزهایی که برای سفره تان استفاده می کنید طبیعی و قابل استفاده باشد. مثلا از گل مصنوعی ، تخم مرغ ، میوه و سبزیجات مصنوعی و … استفاده نکنید . زیرا هر چه قدر سفره تان طبیعی تر باشد جلوه ی آن نیز بیشتر خواهد بود و هرگز از مد نمی افتد.

منبع : خدمات مجالس

انتخاب و خرید لباس عروس

لباس عروس برای تمام عروس ها بسیار مهم است و از اهمیت بسیاری برخوردار است لباس عروس به عروس زینت داده و به زیبایی او می افزاید انتخاب آن بستگی به حالات چهره  و روحیه عروس دارد که در ادامه توضیح داده ایم.

انتخاب و خرید لباس عروس

انتخاب و خرید لباس عروس

انتخاب و خرید لباس عروس

یکی از دغدقه های مهم عروس ها انتخاب لباس عروس مناسبشان می باشد که معمولا سردرگم می شوند در این مقاله راهنمایی های لازم را برای خرید و انتخاب لباس عروس مناسب هر فرد را آماده کرده ایم.

مراسم عروسی همیشه پر از جزئیات است و آنقدر نکات ریز دارد که گاهی عروس و دامادها ترجیح می‌دهند، برگزاری مراسم‌شان را به مرکز خدمات مجالس بسپارند. در اینجا تمام رموز یک مراسم عروسی کامل را برای شما می‌گوییم، از مراقبت‌های قبل از عروسی گرفته، تا چگونگی خریدها و انتخاب لباس و آرایش سر و صورت و… همه اینها نکات ریزی دارند که در این صفحات شما را با آنها آشنا می‌کنیم.

انتخاب و خرید لباس عروس

انتخاب و خرید لباس عروس

بسیاری از دختر خانم ها در هنگام برگزاری بهترین مراسم زندگی شان با مشکلاتی در زمینه خرید لباس عروس مواجه می شوند. در مورد انتخاب لباس عروس باید به نکاتی مانند قیمت، راحتی، زیبایی و … توجه کرد اما اولویت با کدام یک از این گزینه هاست؟ خدمات مجالس  ژینو از زیر و بم انتخاب یک لباس عروس درخور برایمان می گوید

1-در نظر گرفتن فرم و طرح اندام مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب یک لباس‌ عروس مناسب است. در کنار طرح اندام، فرم کلی صورت و حتی رنگ پوست هم از فاکتورهای تاثیرگذار است. برای مثال ‌خانم‌های ریز نقش هرگز نباید دنبال لباس‌های عروس با پف‌های بسیار زیاد بروند حتی به قیمت به روز بودن و زیبایی این لباس‌ها. مثال دیگر اینکه خانم‌هایی با پوست سبزه نباید به فکر لباس‌های سفید یخچالی باشند.

2-فاکتور بعدی، انتخاب لباس عروس، با توجه به مدلی است که برای موها در نظر داریم. این فاکتور در انتخاب تور مناسب از نظر نوع طراحی و کوتاه و بلندی، بسیار تاثیرگذار است. مثلا اگر قرار است شینیون پشت سر خیلی بالا نباشد انتخاب مناسب، یک تور کار شده کوتاه است نه بلند! یادتان باشد مدل مو در انتخاب یقه مناسب برای لباس عروس هم نقش بسزایی دارد.

3-مرحله بعدی دخالت دادن سلیقه شخصی با در نظر گرفتن معیارهای قبلی، یعنی فرم اندام و مد روز است. البته باید دقت کنیم که سلیقه ما در انتخاب لباس تا زمانی می‌تواند نقش درستی در انتخاب ما بازی کند که قواعد طراحی را زیر پا نگذارد. مثلا نباید به دلیل اعمال سلیقه شخصی در انتخاب لباس ایرادهای اندامی‌‌مان را بیشتر به تصویر بکشیم!

نباید فراموش کنیم که نقش لباس عروس این است که ما را زیباتر از همیشه نشان دهد.

4-بهتر است قبل از انتخاب نهایی، تصویر لباسی که با توجه به سلیقه و خواست شما قرار است برایتان دوخته شود از نزدیک ببینید. یک طراحی درست با در نظر گرفتن همه جزئیات می‌تواند تصویر نزدیکی از لباسی که قرار است بپوشید، به شما بدهد. روی همان تصویر می‌توانید نکاتی را که دوست ندارید یا ترجیح می‌دهید اضافه شود، به طراح گوشزد کنید تا نتیجه نهایی کار دقیقا همان چیزی باشد که بارها در ذهن‌تان دیده‌اید نه چیز دیگر.

5-دقت کنید که تعداد دفعات پرو بالا نشان دهنده دقت کار مزون ، یا طراح نیست! چرا که اگر دوخت و دوز بر اساس قواعد طراحی، دقت در جزئیات و الگوی درست انجام بگیرد، صرفا دو بار پرو برای رسیدن به نتیجه مطلوب کافی است. به خاطر داشته باشید که یکی از معیارهای سنجش مهارت طراحان لباس، توانایی آنها در کشیدن الگوهای مطمئن برای لباس آن هم بدون تکرار دفعات یا همان شیوه آزمون و خطاست.

6-یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای رسیدن به انتخاب درست، احساس راحتی و امنیت در لباس است. به خصوص که عروس باید ساعت‌هایی طولانی‌ با این لباس که اصلا قابل مقایسه با لباس‌های معمولی نیست، کنار بیاید! وزن مناسب و ثابت ماندن آن روی بدن، بدون حرکت‌و چرخش‌های اضافی از جمله مواردی هستند که به پوشنده لباس احساس راحتی و امنیت می‌دهند.
منبع : خدمات مجالس

مراسم عقد و عروسی در ایران

عقد یکی از بهترین روش های ازدواج بوده و مراسم های زیادی نیز از دیرباز تا کنون با توجه به فرهنگ هر منطقه دارا می باشد.

مراسم عقد و عروسی در ایران

مراسم عقد و عروسی در ایران

مراسم عقد و عروسی در ایران

ایران کشوری است که سنت های خاص خود را دارد و به خاطر تمدن و فرهنگ غنی از زمان ها قبل فرهنگ عقد و عروسی در ایران وجود داشته است و ریشه آن به آیین زرتشت باز می گردد .

لباسهای عروس و داماد از دیرباز هر دو به رنگ سفید بوده و در این مراسم گل به گردن داشته اند. این رسم آئینی زرتشتی است و هنوز در هند و پاکستان مرسوم است که رنگ سفید سمبل خلوص و پاکی و بیگناهی است.

عقد باید به روی زمین چیده شود و عروس و داماد در پائین سفره می نشینند . عقد درخانه پدر عروس برگزار می شود . عروس زمانی وارد مجلس می شود که تمامی مهمانها آمده باشند و داماد باید در طرف راست عروس بنشیند که این نیز بازمی گردد به آئینی زرتشتی. برای سفره عقد معمولا از یک تکه ترمه قدیمی که نسل اندر نسل به خانواده عروس رسیده استفاده می شود. معمولا ترمه در وسط یک پارچه سفید قرار می گیرد که وسایل عقدبر روی آن چیده می شود.

مراسم عقد و عروسی در ایران

مراسم عقد و عروسی در ایران

عقد معمولا عبارتند از

– آئینه بخت و دو شمعدان (که سمبل روشنائی هستند و طبق سنن زرتشتی داماد باید ورود
عروس را از آن آئینه ببیند)

– سینی عاطل و باطل که تشکیل شده است از هفت دانه و ادویه. خشخاش – برنج – سبزی
خوردن – نمک (برای دور کردن چشم شیطان) – رازیانه – چای- کندر (برای دور کردن چشم
شیطان)

– نان سنگک که معمولا با خط خوش بر روی آن می نویسند “مبارک باد” که همراه با سبزی
و پنیر است. (عروس و داماد باید از آن بخورند تا شادی به خانه آنها بیاید)

– یک ظرف انار یا سیب

– تخم مرغ – بادام – فندق

– گلاب

– شاخه نبات (برای شروع زندگی شیرین)

– منقل آتش (برای دور نگهداشتن چشم بد از عروس)

– سکه طلا

– اسپند

– دستمالی سفید بالای سر عروس (دستمالی که معمولا بر روی سر عروس و داماد گرفته می شود و با سوزن و نخ هفت رنگ به نشانه بستن دهان خانواده شوهر دوخته می شود)

– دو عد کله قند

– یک ظرف عسل (به مناسبت شروع زندگی شیرین)

– نقل – باقلوا – توت شکری – نا ن برنجی – نان نخودچی – نان بادامی – سوهان عسلی

– قرآن ( که ابتدا از اوستا بجای آن استفاده می شده)

– جانماز

خطبه عقد در حضور بزرگان خانواده خوانده می شود و بعد از آن حلقه ها رد و بدل می شود و عسل خورده می شود . بعد از آن مهمانان نزدیک خانواده به عروس و داماد جواهرات و سکه های طلا هدیه می دهند.

مراسم عقد و عروسی

بعد از آن وارد بخش عروسی می شویم میهانان بیشتری اضافه می شوند و معمولا مراسم رقص در این زمان برگزار می شود . بعد از ان عروس و داماد برای صرف شام می روند ومیهمانان به آنها اضافه می شوند. بعد از صرف شام کیک بریده می شود و عروس و دامادبعد از اتمام مراسم به خانه خودشان می روند.

مراسم عقد و عروسی در ایران

مراسم عقد و عروسی در ایران

در حال حاضر برخی عناصر، رسوم و آداب غربی و همچنین پاره ای از سنن قدیمی ایرانی به این مراسم اضافه شده است از قبیل حنا بندان، پاتختی، که مجددا در بین خانواده های
ایرانی خیلی طرفدار پیدا کرده است.

مو و صورت عروس و خانواده ی او، رفتن به ماه عسل، ورود عروس با ماشین تزئین شده باگل، تزئین اتاق عقد همه رسومی است که از آداب غربی به عروسی های کنونی وارد شده است. و تکنولوژی جدید که امکان گرفتن فیلم و ویدئو و دی وی دی را از مراسم می دهد ویکی از بخش های مهم عروسی در حال حاضر می باشد. و نهایتا بعضی از رسوم که ریشه آنهامعلوم نیست از کجاست مثل خاموش کردن شمع در شب عروسی با کفش عروس یا گلبرگ که این نمی تواند رسمی زرتشتی باشد چون بی احترامی به آتش است.

یا نمونه ای دیگر رقصی است که جدیدا در هنگام بریدن کیک عروسی معمولا توسط خواهرعروس یا یکی از نزدیکان وی با چاقو نزیک به محل ایستادن عروس و داماد انجام می شود.

و این رقص آنقدر ادامه پیدا می کند تا بالاخره چاقو به دست عروس و داماد می رسد وکیک عروسی بریده می شود. و همچنین تزئینات اتاق عقد و سفره عقد که تمامی بوسیله سلیقه ای شخصی و خانگی معمولا به مراسم اضافه می شود و در بعضی از موارد ازدکوراتور استفاده می شود و یا بصورت آماده خریداری می شود.

منبع : خدمات مجالس